Navigation

Plan van Aanpak Inhoudsopgave

Hier vind je een voorbeeld van een Plan van Aanpak Inhoudsopgave

Inhoud project:
1. Aanleiding project
2. Doel, resultaat en effect
3. Afbakening project
4. Globale aanpak
5. Fasering met belangrijkste activiteiten
6. Omgeving project
7. Projectrisico’s

Projectbeheersing:
8. Projectplanning
9. Projectbegroting
10. Kwaliteitsbewaking
11. Projectorganisatie en taakverdeling
12. Informatievoorziening en projectcommunicatie

Plan van Aanpak Inhoudsopgave : reden voor deze opbouw

Het eerste deel van het Plan van Aanpak gaat over de inhoud van jouw project:

  • Wat is het probleem dat je gaat oplossen en wat valt daarbuiten?
  • Hoe pak je het aan
  • En waar moet je op letten?

Het tweede deel van de website gaat over de projectbeheersing: alle zaken waarmee je jouw project beheerst:

  • Tijd
  • Geld
  • Kwaliteit
  • Informatie
  • Organisatie.

Door deze Plan van Aanpak inhoudsopgave te volgen neem je de lezer op een gestructureerde manier mee door je project. Daardoor kom je professioneel over en zal je sneller vertrouwen krijgen van de opdrachtgever.

Plan van Aanpak: altijd op hoofdlijnen

Wanneer je deze Plan van Aanpak inhoudsopgave volgt beschrijf je het vooral op hoofdlijnen. Sommige projectleiders komen in de verleiding om nu al dikke telefoonboeken vol te schrijven. Niet doen. De meeste opdrachtgevers zitten er niet op te wachten. De meeste opdrachtgevers hebben liever dat je snelheid maakt en vooruit komt.

Andere opdrachtgevers vinden het wel prettig en willen zeker weten dat er aan alles is gedacht. Het geeft nu ook schijnzekerheid zo’n dik Plan van Aanpak. Aan het begin van het project zijn er veel zaken onbekend. Je zal onderweg je planning en/of je budget toch nog aanpassen. Het heeft daarom niet zoveel zin om nog voor je begonnen bent vele dagen te besteden aan het uitdenken van alles wat er kan gebeuren.

Maak het wel concreet

Dat wil niet zeggen dat je het plan dat je uitwerkt niet concreet moet zijn. Juist door een eerste planning en een eerste begroting te maken heb je een handvat. Door deze basisplanning en de startbegroting kan je veel sneller bepalen wat het effect van onverwachte gebeurtenissen is.

Opdrachtgevers merken het onmiddellijk wanneer iemand zijn project heel concreet heeft uitgedacht. Dat stelt ze gerust: jij hebt als projectleider de zaken in de hand. Daardoor krijg je meestal veel meer ruimte om het project op je eigen manier uit te voeren.

Werk met tabellen, schema’s en overzichten

Veel mensen zijn visueel ingesteld. En slechts 25% van al je lezers heeft behoefte aan zeer gedetailleerde informatie. Dat wordt bepaald door hun communicatiestijl.

Voor het grootste deel van jouw lezers is een plan op hoofdlijnen genoeg. Door belangrijke informatie als planning, projectorganisatie, taakverdeling en projectbudget in eenvoudige tabellen en schema’s op te nemen:
• Kan je veel woorden weglaten
• Heeft de lezer veel sneller overzicht over het project.

Terug naar de hoofdpagina Plan van Aanpak

Terug naar de pagina Kennisbank Projecten