Soms tref je een opdrachtgever die zelf geen goede doelstelling voor het project heeft.
Geen goede doelstelling: signaal voor lage betrokkenheid en/of besluiteloosheid
Als iets niet lukt zou de vraag van iedere manager moeten zijn: Kan hij het niet? of Wil hij het niet? Als projectleider moet je niet alleen je team, maar ook je opdrachtgever managen. Dat is precies waarom het zo’n uitdagende functie is.
Symptoom van niet kunnen
Het kan zijn dat jouw opdrachtgever niet in staat is om een goede doelstelling te formuleren. In dat geval kan je hem of haar een handje helpen. Als je dit aan het begin van het project merkt moet je wel opletten. Is dit een opdrachtgever met één klein minpuntje of is het geen sterke opdrachtgever. Is h
Hou hier rekening mee bij het ontwerp van je project. Hier meer over de verschillende typen opdrachtgevers.
Symptoom van niet willen
Het kan ook zijn dat je opdrachtgever geen echte interesse heeft in je project. Het project heeft als doel om een ander tevreden te stellen. Of de opdrachtgever vond het ooit een prachtig idee, maar z’n interesse ligt inmiddels al weer ergens anders.
Maar stel dat het project belangrijk genoeg is toch uit te voeren. Wat dan te doen?
Oplossing 1: zelf doelstelling maken
Sommige projectleiders maken dan zelf een doelstelling voor hun project. Deze doelstelling laten ze dan goedkeuren door de opdrachtgever. Die is meestal blij dat er iets ligt en zegt snel “ja”. Dat heeft twee voordelen: je hebt tenminste een doel én je weet zeker dat het een goed doel is.
Deze aanpak heeft ook nadelen. Een goede opdrachtgever wil het resultaat hebben en steunt het project daarom door dik en dun. Steunt jouw opdrachtgever
Oplossing 2: meerdere opties voorleggen aan je opdrachtgever
Andere projectleiders formuleren verschillende doelen en leggen deze voor aan hun opdrachtgever. De reactie van de opdrachtgever maakt jou als projectleider duidelijk wat hij/zij voor idee in hun hoofd hebben zitten.
Het voordeel van deze aanpak is dat de opdrachtgever zelf blijft aangeven wat hij wil. De kans op betrokkenheid van de opdrachtgever wordt daarmee groter. En je hebt betrokkenheid van de opdrachtgever nodig wanneer jouw project steun nodig heeft of in de problemen komt.
Terug naar hoofdpagina doel project
Terug naar hoofdpagina Kennisbank projecten