Hoe kan je nu een programma van eisen opstellen? Hieronder vind je een stappenplan dat je voor allerlei projecten kan gebruiken.
Een programma van Eisen opstellen
Volg de volgende stappen:
Stap 1: Wat is het resultaat?
Stap 2: Wat moet het kunnen of doen?
- hoe veel?
- hoe vaak?
- hoe lang?
- hoe goed? (hoeveel fouten)
- op welke plekken?
Stap 3: wat moet het resultaat juist niet kunnen/doen?
Stap 4: Welke eisen stellen wetten en regelgeving?
Stap 5: Wat willen de toekomstige gebruikers (niet)?
Stap 6: Hoe beperken materiaal en productieproces het resultaat? Wat kan het resultaat daardoor wel en niet zijn?
Stap 7: Welke wensen/eisen zijn het meest belangrijk en welke het minst belangrijk?
Stap 8: Zijn alle eisen die je hebt verzameld strijdig met elkaar?
- Welke wensen en eisen zou je daarom het eerste laten afvallen?
Stap 9: Is het totaal aan wensen en eisen betaalbaar (met het projectbudget)?
- Welke wensen/eisen zou je daarom het eerste laten afvallen?
Vaststellen Programma van Eisen
Vervolgens laat je het programma van Eisen vaststellen door de opdrachtgever. Bij sommige projecten vraag je daarvoor nog advies. Bijvoorbeeld aan een klankbordgroep, een gebruikerspanel of een adviesraad. Over de besluitvorming lees je meer in de kennisbank onder de kop ‘Besluitvorming’.
Valkuilen bij het opstellen van een Programma van Eisen
Een bekende valkuil is dat opdrachtgever of gebruikers zo vroeg in het project nog niet goed weten wat ze verwachten van het resultaat. Wanneer je daarmee te maken hebt kan je gebruik maken van de tips om het doel of resultaat van het project scherp te krijgen. In dit soort situaties is het daarom belangrijk om in de Ontwerpfase een testversie te maken. De kans bestaat dat de opdrachtgever of de gebruikers extra vragen willen toevoegen. Hoe je moet omgaan met dit soort tussentijdse wijzigingen heb ik uitgebreid beschreven in mijn gratis ebook dat je kan gratis downloden.
Speel een spelletje
Een manier om de eisen scherp te krijgen is door een flauw spelletje te spelen. Je vraagt de opdrachtgever: wat wil je. Wanneer je een antwoord krijgt ga je proberen om een slecht resultaat te krijgen. Hier ga je net zo lang mee door tot het je niet meer lukt om een slecht resultaat te verzinnen. Dit is een speelse manier
Voorbeeld
Opdrachtgever (OG): Ik wil een veerpont.
Projectleider: (PL): Ok – ik loop naar de speelgoedwinkel en koop een model voor je
OG: Er moeten minstens 20 fietsers en 6 personenauto’s op kunnen
PL: Prima, dan maak ik een drijvende parkeerplaats voor je
OG: De pont moet natuurlijk wel kunnen varen
PL: Prima, ik zet er een kleine motor op: ’s avonds ben je aan de overkant
OG: Nee nee, de overtocht mag maximaal een minuut duren
PL: Is 10 seconden ook goed? Dan maak ik er een speedboot van.
Enz enz.
Terug naar de hoofdpagina Programma van Eisen
Terug naar de hoofdpagina Kennisbank projecten